Runda Digital Day #1 okupio svjetske glazbene stručnjake i otkrio dolazi li jedan od najpopularnijih digitalnih servisa u Hrvatsku i regiju

Glazbena konferencija Runda Digital Day održana je po prvi put od 4. do 7. studenog u Beogradu, Ljubljani i Zagrebu, a kruna događanja održana je upravo u hrvatskoj metropoli.

Glazbeni profesionalci iz inozemstva i regije ovom su prilikom predstavili izdavačima, glazbenicima, glazbenim profesionalcima i ljubiteljima glazbe brojne teme o digitalnoj distribuciji glazbe. Među zanimljivim temama na konferenciji već na početku se istaknula i dvoranu ispunila ona o autorskim pravima u digitalnoj eri te implementaciji Članka 17. Direktive o autorskom i srodnim pravima u hrvatsko zakonodavstvo. Na panelu su sudjelovali Helen Smith iz Impale, Branko Komljenović, dopredsjednik HDU-a i direktor diskografske kuće Menart te Nenad Marčec, direktor HDS ZAMP-a. Raspravu je moderirala Romana Matanovac Vučković, s Pravnog fakulteta u Zagrebu.

Panel “Copyrights in The Digital Era: Implementation of Article 17”. Sudionici: Romana Matanovac Vučković (Pravni fakultet Zagreb), Branko Komljenović (Menart), Helen Smith (Impala), Nenad Marčec (HDS ZAMP).

„Slijedi nam donošenje novog Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima, koji će implementirati i Direktivu o autorskom i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu. Ona uređuje odgovornost platformi za dijeljenje sadržaja naspram nositelja prava. Ono što jasno iznosi Direktiva i što će jasno biti uređeno i u našem Zakonu jest da krajnji korisnik koji koristi glazbeni sadržaj za privatne, odnosno nekomercijalne potrebe, neće biti odgovoran. Ono što se želi postići je da se vrijednost kreativnog sadržaja na razini Hrvatske i EU vrati na vrijednost koju zaslužuje, jer ta vrijednost generira skoro 5% bruto nacionalnog proizvoda u Europskoj uniji, i to ne treba zanemariti“, zaključila je Romana Matanovac Vučković.

Važnost tematike konferencije, kao i implementacije Članka 17. spomenute Direktive prokomentirala je i Helen Smith (Europska asocijacija nezavisnih izdavača – Impala):

„Ovo je izuzetno vitalna i atraktivna tema za nezavisni glazbeni sektor, kako u svijetu tako i u vašoj regiji. Važno je osigurati razvoj ‘streaming tržišta’, otvoriti vrata izvođačima prema novoj publici, i omogućiti dostupnost što više glazbe hrvatskim slušateljima. Spomenuta Direktiva i Članak 17. su posebno bitni u tom procesu jer mijenjaju načine na koji velike platforme licenciraju glazbu“, rekla je.

Panel o budućnosti streaminga u regiji pobudio je značajan interes brojnih prisutnih u dvorani, a ovoj temi su razgovarali Želimir Babogredac, predsjednik HDU-a i direktor Croatia Recordsa, Didier Gosset, direktor komunikacija Impale, direktor diskografske kuće Dancing Bear Silvije Varga te Andrej Ilić, CEO IDJ Produkcije.

Panel “Future of Streaming in Region”. Sudionici: Želimir Babogredac (Croatia Records), Silvije Varga (Dancing Bear), Didier Gosset (Impala), Andrej Ilić (IDJ).

„Moramo pogledati vrijeme koje je pred nama, vrijeme digitalne tehnologije. Upravo ova konferencija održana je u pravom trenutku – dolaze novi servisi, način konzumacije glazbe se promijenio, i u ovom trenutku hrvatska glazba, i mi kao diskografi, vidimo u tome svoju budućnost i svoju šansu da sve ono što smo radili ovih godina pretvorimo u jedan model za slušatelje koji će glazbu ‘streamati’ ili slušati preko svojih servisa svuda u svijetu. Glazba je jedna velika potreba svakog čovjeka, a danas čovjek može uživati u glazbi u svakom trenutku, i upravo je to ta šansa“, izjavio je Želimir Babogredac.

Tema o ženama u glazbenoj industriji nastavila je niz naslova koji su pobudili pažnju posjetitelja u sva tri grada. Generalna statistika o radnim mjestima u glazbenoj industriji ne ide ženama u prilog, no prema najnovijim podacima, zamjetno pozitivni rezultati zabilježeni su upravo u organizacijama u kojima postoji rodna ravnopravnost pri zapošljavanju na svim pozicijama. Ove zaključke napomenule su gošće, mahom uspješne žene koje su svoj posao posvetile glazbi – Klaudija Čular, PR menadžerica u Croatia Recordsu, Rea Hadžiosmanović iz A1 Hrvatska, Meri Jaman iz grupe Meritas, Gordana Bosak, vlasnica diskografske kuće Agapa Music te Maja Vidmar Klarić, direktorica Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava.

Panel “Women in Music Industry”. Sudjelovale: Meri Jaman (Meritas), Klaudija Čular (Croatia Records), Rea Hadžiosmanović (A1 Hrvatska), Gordana Bosak (Agapa Music), Maja Vidmar Klarić (ZAPRAF).

Završni dio programa konferencije očekivali su mnogi, jer upravo je taj dio bio posvećen jednoj od najpopularnijih streaming platformi – Spotify. Predstavljanje aplikacije i radionicu za diskografe i ostale zainteresirane održala je  Jennifer Masset, direktorica odjela za nezavisne izdavače iz Spotifyja, a pitanja iz publike nije nedostajalo. Na upit hoće li se Spotify uskoro pojaviti u Hrvatskoj, Jennifer je ukratko objasnila kako će ljubitelji glazbe još ipak kratko pričekati s korištenjem ovog sustava, ali i da je isti na dobrome putu da uskoro bude i kod nas.

Jennifer Masset, “Spotify Workshop for Labels”.

Na konferenciji se govorilo i o drugim temama značajnim za digitalnu distribuciju glazbe – kako streaming utječe na glazbeni booking i organizaciju festivala, što su ISRC kodovi, ili kako se novi izvođači mogu istaknuti u digitalnom okruženju i predstavljanju glazbe te povećati svoju bazu fanova. Među ostalima, o navedenom su govorili i Alexandra Tonisastre iz Sonosuitea, predstavnici Ministarstva kulture Republike HrvatskeHrvatske diskografske udruge (HDU) te Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava (ZAPRAF)HDS ZAMP-aCroatia RecordsaMenartaAquarius RecordsaDancing BearaDallas RecordsaLAAPassword Production-a i Charm Musica. Ovom prilikom, predstavljen je i projekt Music moves Europe koji je prisutnima izložila Petra Šlosel iz Deska Kreativne Europe.

„Runda Digital Day konferencija je koja govori o digitalnom dobu, prije svega o tome što znači dolazak streaming servisa u našu regiju, i na koji način će to utjecati na kompletan glazbeni posao – ne samo izdavača i diskografa, već i u kontekstu drugih segmenata glazbenog biznisa poput organizacije koncerata i sl. Kao što znamo, nakon nekoliko godina negativnog trenda u glazbenoj industriji, stvari su se ponovno počele mijenjati nabolje, i mi smo sada – upravo zahvaljujući konzumaciji glazbe putem streaming servisa kroz pretplate – u mogućnosti rasta. To znači i nove investicije, u nove izvođače, bolju promociju i puno toga dobroga za one koji se glazbom bave“, zaključio je Dario Draštata, predsjednik Runde.

Dario Draštata, predsjednik Runde

Zagrebački event ujedno je bio i zaključni dan trodnevne glazbene konferencije koja je započela 04.11. u Beogradu u ispunjenom Marsh Open Spaceu gdje se uz niz lokalnih izdavača i glazbenih stručnjaka također pričalo o sličnim temama. Uz lokalne predstavnike izdavača među kojima su bili između ostalih IDJMascomLampshade MediaMenart i Ammonite kao i tamošnjih kolektivnih organizacija poput OFPS-aSOKOJ-aPI-aZavoda za intelektualnu svojinu Srbije i prvi dan obilježili su gosti iz inozemstva. Prije svega Joerg Heidemann iz Asocijacije nezavisnih izdavača i glazbenika Njemačke VUT koji je u sjajnoj prezentaciji ‘Roadmap to Germany’ pojasnio kako stoje stvari na njemačkom glazbenom tržištu, a potom i Tom Deakin kao predstavnik Merlina, glavnog sponzora konferencije.

Drugi dan, 6.11., Runda Digital Day konferencija preselila se u kultno ljubljansko Kino Šiška, gdje su se okupile slovenske snage nezavisne izdavačke glazbene scene. I ovdje se, kao i u Beogradu i Zagrebu pričalo o implementaciji članka 17. Direktive o autorskom i srodnim pravima, o tome kako pripremiti svoju izdavačku kuću za digitalno doba ili što su to ISRC kodovi u prezentaciji Zavoda IPF-a. U raspravama su sudjelovali brojni slovenski i regionalni izdavači i stručnjaci iz glazbenog posla među kojima predstavnici Nika RecordsMoonlee RecordsMenartBassivity DigitalIDJGliterball Records i mnogi drugi… U Ljubljani su među posebnim gostima bio Denis Simms iz WIN-a (World Independent Network) i Didier Gosset iz Impale.

Nakon trodnevne konferencije koju je u tri grada pohodilo preko 400 ljudi iz cijele regije, sve reakcije su iznimno pozitivne, što je jedan od razloga zbog kojeg su već krenule pripreme i planovi za Runda Digital Day #2.

Generalni pokrovitelj konferencije je Merlin, a zagrebački event realiziran je uz pokroviteljstvo i suradnju Hrvatske diskografske udruge i ZAPRAF-a, te stalnu podršku Impale.

Fotograf: Goran Berović

« |